woensdag 6 februari 2013

Actuele ontwikkelingen rondom Joris Demmink

Actuele ontwikkelingen rondom Joris Demmink
Op 5 februari 2013 bracht het Katholiek Nieuwsblad het nieuws dat Joris Demmink het AD gaat dagvaarden (bron). Dit is het goede nieuws, omdat beide partijen hun kaarten op tafel mogen gooien van de rechter. Het slechte nieuws is dat Joris Demmink heeft gekozen voor een bodemprocedure. Het voordeel van een bodemprocedure is dat het geschil definitief beslecht wordt. Een groot nadeel van een bodemprocedure is dat dit een zeer lange procedure zal worden die lang gerekt kan worden. Verder kost een bodemprocedure veel geld. Ik veronderstel dat Joris Demmink beide dingen heeft. Hij heeft wat geld en tijd zat nu hij met pensioen is. Overigens verwonder ik mij nogal om een paar dingen omtrent deze bodemprocedure. Waarom kiest hij voor een bodemprocedure in plaats van een kort geding? Als iemand zulke dingen over mij zou schrijven dan zou ik in alle staten zijn en een kort geding aanspannen om rectificatie en een eventuele schadevergoeding af te dwingen. Verder ben ik zeer verbaasd dat dit de eerste keer is dat hij daadwerkelijk gerechtelijke stappen onderneemt. Tenslotte ben ik zeer verbaasd over het feit dat hij pas na vier maanden zijn advocaat het AD laat dagvaarden. Het argument van de advocaat van Joris Demmink dat hij er agendatechnisch niet eerder aan toe is gekomen neem ik maar met een korrel zout (bron).

Vandaag berichtte Klokkenluideronline dat Joris Demmink zitting heeft in het Netherlands Helskini Committee (bron). Dit is op de website goed te zien: http://www.nhc.nl/en/about_us/executive_committee/. Zonder te speculeren en allerlei ingewikkelde conclusies te trekken stel ik hier een aantal vragen:
1. Wat is de connectie tussen de US Helsinki Commisson en de Netherlands Helsinki Committe?
2. Had Joris Demmink voorkennis over de recente gebeurtenissen?
3. Kan Joris Demmink mogelijk de gang van zaken beïnvloeden?

Het opvallende van alle ontwikkelingen is dat de gevestigde media hier niks over publiceren. Waar zijn ze in hemelsnaam bang voor? Dwangsommen, rectificaties, de druk en connecties van Joris? Ik moest het nieuws vernemen van de website van het Katholiek Nieuwsblad. Ik kon dus niet terecht bij de bekende gevestigde media. Dit is gewoon een simpel nieuwsbericht vol met feiten. Het gaat erom dat de voormalig Secretaris-generaal van Justitie een bodemprocedure gaat starten tegen het AD.

De bodemprocedure
Ik kan in een zin klaar zijn door te zeggen dat of Joris Demmink wint of het AD. Echter zijn er wat mogelijkheden qua dingen die kunnen gebeuren in de bodemprocedure. Het zou best eens kunnen dat Demmink en het AD tot een schikking komen. Ik acht dit niet onwaarschijnlijk aangezien Joris Demmink volgens het NOS-journaal van woensdag 5 november 2003 een schikking trof met Gay Krant en Panorama (bron). De reden hiervoor was dat de topambtenaar niet wilde dat zijn hele verleden op straat lag. De bodemprocedure gaat nog leuker worden omdat het AD volgens Harry Veenendaal twee naaste medewerkers van Joris Demmink onder ede laat getuigen. Zie hiervoor de link naar deze tweet: https://twitter.com/HarryVeenendaal/status/291148528112259073. Mocht dit waar zijn, dan kan de bodemprocedure smeuïg worden.

Het gaat niet om de hele oorlog, maar het betreft hier een kleine veldslag. De rechtsvraag die hier speelt is of het AD alles juist heeft weergegeven. Deze bodemprocedure gaat alleen over de vraag of Joris Demmink inderdaad contact heeft gehad met een pooier van minderjarige jongens. Het geschil gaat uiteraard niet over de diverse beschuldigingen omtrent seksueel misbruik van minderjarige jongens. Dit is een andere kwestie die uitgevochten wordt door andere partijen in andere geschillen met Joris Demmink.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten