woensdag 20 maart 2013

E-Mail aan Pieter Omzigt

Uitgelekte e-mail
Het Katholiek Nieuwsblad berichtte op 19 maart over een nieuwe getuigenis over Joris Demmink (bron). De getuige was iemand die een naaste medewerkster van Joris Demmink had ontmoet. Volgens die persoon moest de medewerkster twintig jaar geleden op een dienstreis in Engeland jonge, minderjarige jongens/mannen regelen voor Joris Demmink. Het ging hier voornamelijk om jonge Thaise jongens/mannen. Dit deed ze met de nodige weerzin. Vandaag heeft Jan Poot van de website demminkdoofpot.nl echter de betreffende e-mail die gericht was aan Tweede Kamerlid Pieter Omzigt van het CDA laten uitlekken (bron). Persoonlijk vind ik dit niet netjes, maar ik kan me voorstellen dat een complexe situatie die al decennia voortduurt vraagt om een radicale aanpak. Ik zal dan ook de naam van de medewerkster niet noemen in mijn verhaal. Voor lezers die daarin wel geïnteresseerd zijn verwijs ik naar de website van demminkdoofpot.nl.

Analyse van de inhoud van de e-mail
Wat mij als eerste opvalt aan de e-mail is dat de e-mail nogal kort en niet echt gedetailleerd is te noemen. Echter geeft de schrijver van de e-mail wel een aantal dingen aan die mogelijk geverifieerd kunnen worden. De schrijver noemt het jaartal 1993 in de e-mail, maar dit kan eventueel ook eerder of later zijn. Als ik het CV van Joris Demmink erbij pak, dan zie ik hij tot 1993 eerst directeur-generaal rechtspleging was bij het ministerie van justitie. Daarna werd hij directeur-generaal Internationale gelegenheden en vreemdelingen zaken bij het ministerie van justitie. Gezien de functie van Demmink zou zo'n dienstreis tot de mogelijkheden behoren.

Het tweede punt wat mij opvalt aan de e-mail is dat de schrijver het heeft over jonge Thaise jongens/mannen. Het eerste waar ik meteen aan dacht is aan het feit dat Demmink niet naar Thailand durfde te reizen. Dit blijkt uit een interview uit 2003 die Gay Krant en Panorama met hem hadden:


"Nog persoonlijker wordt zijn relaas als hij bekent dat hij -vanwege alle roddels die over hem worden rondgestrooid- nooit op vakantie naar Thailand durfde, “En dat terwijl de cultuur van het land me bijzonder trekt. In 1981 heb ik ooit een overstap gemaakt op Bangkok, maar verder dan de luchthaven ging ik niet. Hetzelfde geldt voor een bestemming als Sri Lanka. Juist in mijn positie moet ik elke schijn vermijden. Ik ben niet achterlijk.” Bron
Dacht Demmink soms bij zichzelf dat als hij niet naar Thailand kon komen dat hij Thailand en in het bijzonder jonge jongens/mannen naar hem kon laten halen?

Het laatste punt wat mij opviel in deze e-mail is dat de schrijver het niet begrijpt waarom Donner Demmink tot Secretaris-Generaal van justitie terwijl er zoveel geruchten waren rondom Demmink. Deze verontwaardiging deel ik net als vele mensen. Het schijnt dat de AIVD destijds voor de screening van Demmink niet minder dan 40 geruchten moest onderzoeken (bron). Het is dan ook een volslagen raadsel hoe hij daar Secretaris-Generaal is geworden. Het rare aan deze benoeming is dat hij juist om die geruchten een benoeming op Defensie is misgelopen. Zou dat misschien ook te maken kunnen hebben met de dingen die hij naast zijn seksuele strapatsen heeft uitgespookt met betrekking tot de Sergeantencoup in 1980 in Suriname?



Geen opmerkingen:

Een reactie posten